Hoogkwalitatieve tuikabels voor wielgraver 024 van Tata Steel

Wielgraver 024 is een installatie op het terrein van Tata Steel in IJmuiden. Het erts dat hier per schip arriveert, wordt met kranen overgeslagen op een grote transportband en op het ertsveld opgeslagen. De wielgraver graaft het erts daarna weer op om dit op een andere transportband verder te transporteren, zodat het uiteindelijk in de hoogovens terechtkomt. De lange arm van de wielgraver wordt met twee tuikabels gekoppeld aan het contragewicht.

Afkeur op corrosie

Op de Tuikabels die Verto in 1991 leverde, voerde Mennens de jaarlijkse inspectie uit. Frits van Boetzelaer vertelt: “De kabels waren volgens de norm afgekeurd op basis van corrosie. Tata Steel heeft ons toen gevraagd een aanbieding te maken.”


Strikte kwaliteits- en materiaaleisen

Dat is een specialistische klus. Ben Haarsma: “Tata Steel hanteert strikte eisen voor de kwaliteit van zowel de uitvoering als het materiaal. Tata IJmuiden beschikt over een eigen keuringsdienst. Het gaat bovendien om een speciaal type staalkabel (‘locked coil’). De constructie van deze staalkabel is bijzonder. Een standaard staalkabel heeft ronde draden, de locked coil heeft profieldraden. De profielen vallen hierdoor in elkaar. Dat resulteert in een vrijwel massieve staalkabel met een zeer hoge breekkracht. Deze staalkabel is dan ook beperkt buigzaam.”

De locked coil-staalkabel is massief en heeft een minimale rek

Eindverbinding en lengtebepaling
Een staalkabel wordt aan de uiteinden voorzien van een opmaat gemaakte eindverbinding, een socket. Ben: “Omdat deze kabel zo star is, moesten we zeer zorgvuldig te werk gaan. De kabel steken we door de socket en vervolgens maken we een ‘pluim’. Dat doen we heel voorzichtig, om blijvende schade aan deze staalkabel te voorkomen. Vervolgens trekken we de kabel met pluim in de socket en gieten de socket vol met een kunsthars.”


Lengtebepaling

Ook de lengtebepaling was specialistisch, vult Frits aan. “In normale staalkabels zit een beetje rek. De kabels worden onder voorspanning gemeten en vervolgens exact op lengte gekapt. Met een nagenoeg massieve kabel luistert dit nog nauwkeuriger.”

Transport
Nadat de staalkabels door Mennens waren geassembleerd én goedgekeurd door de keuringsdienst van Tata Steel, konden de kabels op transport naar IJmuiden. Frits: “De kabels zijn 23 meter lang en hebben een diameter van 92 mm. Door de massieve constructie moesten deze op een frame in de volle lengte vervoerd worden over de A27, de A2 en de A9.”

Samenwerking

Gedurende het volledige traject hield Mennens nauw contact met Tata Steel én andere betrokken bedrijven, waaronder Mammoet die de stellage verzorgde voor montage van de kabels op locatie. Frits: “Een project als dit vraagt voortdurend om goede samenwerking en duidelijke communicatie met alle betrokken partijen. We zijn er trots op dat we als team – zowel intern als extern - deze specialistische klus hebben geklaard. Een ‘Sterk Staaltje Staalkabel’!”

Inmiddels zijn de staalkabels van wielgraver 024 door Tata Steel zelf met succes gemonteerd. Later dit jaar verzorgt Mennens de levering van nog eens 2 locked coil-kabels voor wielgraver 023.