Als je werkt met hijskranen, staat veiligheid voorop. Om dit te waarborgen moet elke hijskraan – afhankelijk van het gebruik - minimaal één keer per jaar worden gekeurd. Hoe verloopt een hijskranen-keuring? Ontdek in dit artikel waar je rekening mee kunt houden.
Een keuring is een uitgebreid onderzoek door een deskundig persoon. Hierbij wordt beoordeeld of de hijskraan nog aan de voorschriften voldoet. Na afloop wordt de hijskraan goed- of afgekeurd. Je ontvangt hiervan een keuringsrapport.
Wie voert de keuring uit?
Volgens de wet moet een keuring van hijskranen worden uitgevoerd door een ‘deskundig persoon’. Wat dat precies inhoudt, wordt niet gedefinieerd. Uiteraard wil je wel dat de keuring goed gebeurt en wordt uitgevoerd door een betrouwbare partij. Kijk daarom altijd of de keuringspartner lid is van de branchevereniging ‘Erkende Keurbedrijven Hijs- en Hefmiddelen’ (EKH). De EKH leidt keurmeesters op via een uitgebreid opleidingsprogramma en stelt strikte voorschriften op voor de keuring van o.a. hijskranen. De EKH-keurmeesters van EKH-erkende keurbedrijven beschikken over een persoonlijk EKH-certificaat en zijn dus aantoonbaar deskundig.
Hoe verloopt een keuring van hijskranen?
In het geval van een EKH-keuring controleert de keurmeester de hijskraan systematisch op een groot aantal punten. Dit doet hij volgens uitgebreide werkvoorschriften van de EKH. Denk hierbij aan algemene punten, zoals de aanwezigheid van een kraanboek, overzichtstekeningen, draaglastaanduiding, berekening van lastdragende delen, CE-verklaring, en een staalkabel-, lasthaak- en lastkettingcertificaat.
Ook wordt de hijskraan gecontroleerd op o.a. de constructie, beveiliging/veiligheid, hijsen en vieren en het elektrische gedeelte. Zo controleert de keurmeester o.a.:
- de bevestiging van de kraanbaan (constructie)
- of er sprake is van speling op het loopvlak / de wielflens (constructie)
- overlast-, bots- en zone / inblokbeveiliging en stormverankering (veiligheid)
- noodstopvoorziening (veiligheid)
- staat van staalkabel of lastketting
- hoofdschakelaar, bekabeling, schakelkasten en NEN 3140-keuring van het elektrische gedeelte
- assen en lagers, remtrommel, remschijf, elektromotor en loopwielen / rondsels
En dit is slechts een greep uit de te keuren punten.
Hijskraan beproeven of aftesten
Tijdens de keuring wordt de hijskraan ook beproefd (of afgetest) op 110% van de hijslast. Voor betrouwbare resultaten gebeurt dit met een dynamisch testgewicht. We beproeven de kraan om de werking van de hijsrem en de juiste afstelling en werking van de overlastbeveiliging te controleren. Werkt dit niet naar behoren? Dan heeft dit grote risico’s voor de veiligheid van de hijskraan.
Aanpassingen aan bovenloopkranen
Hoe zit het dan met aangepaste bovenloopkranen tijdens een keuring? In de praktijk komt het regelmatig voor dat bedrijven een bovenloopkraan laten aanpassen, bijvoorbeeld om de bovenloopkraan goed in de hal te laten passen. De bovenloopkraan wordt bijvoorbeeld verlengd of juist verkort.
In alle gevallen geldt: een bovenloopkraan aanpassen mag, maar hiervoor moet wel het juiste traject doorlopen worden. Zo moet er o.a. een tekening en berekening van de aanpassing gemaakt worden. Deze moeten – samen met de overige documenten (CE-verklaring, gebruiksaanwijzing, E-schema’s e.d.) – toegevoegd worden aan het kraanboek en beschikbaar zijn tijdens de keuring. Een bovenloopkraan aanpassen heeft namelijk impact op de constructie – en daarmee mogelijk op de werklast en veiligheid van de kraan. Het is belangrijk dat dit vooraf zorgvuldig wordt bekeken aan de hand van een risicodossier. Zodat je er zeker van bent dat de hijskraan ook na aanpassing veilig te gebruiken is.
Risicobeoordeling
Na afloop van de keuring beoordeelt de keurmeester aan de hand van alle punten of de hijskraan wordt goed- of afgekeurd. Hierbij zijn er een aantal mogelijkheden:
• Risicoklasse 1
Goedgekeurd, geen belangrijke gebreken geconstateerd.
• Risicoklasse 2
Er zijn kleine gebreken die binnen 3 maanden opgelost / gerepareerd moeten zijn. Daarna volgt goedkeuring. In de tussentijd mag de hijskraan worden gebruikt.
• Risicoklasse 3
Er zijn grote gebreken die binnen 1 maand opgelost / gerepareerd moeten zijn. Daarna volgt goedkeuring. In de tussentijd mag de hijskraan worden gebruikt.
• Risicoklasse 4
De kraan wordt afgekeurd. Het dringende advies is om de hijskraan niet meer te gebruiken totdat de gebreken zijn gerepareerd en een herkeuring heeft plaatsgevonden.
Onderhoud: correctief, preventief, predictief
Vanzelfsprekend wil je voorkomen dat je hijskraan per direct stilgelegd moet worden. Regelmatig onderhoud is daarom van belang. Het vaakst komt correctief onderhoud voor, waarbij onderhoud wordt gepleegd nadat een gebrek aan het licht is gekomen. Het liefst wil je toe naar preventief (voorkomend) of zelfs predictief (voorspellend) onderhoud. Bij Mennens kun je er in elk geval op rekenen dat we tijdens de keuring de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden direct meepakken. We maken o.a. de remmen schoon, stellen deze netjes af en smeren de staalkabels en/of lastketting. Want het belangrijkste is dat de hijskraan altijd veilig is en goed functioneert, zodat de continuïteit van je proces is geborgd.
Hijskraan keuren?
Benieuwd naar de mogelijkheden voor een EKH-keuring en onderhoudscontract voor jouw hijskraan? Neem contact op met een Mennens-locatie bij in de buurt. We adviseren je graag.