Als jij of je medewerkers op hoogte of in diepte werken, dan wil je dat dit veilig is. Genormeerde valbeveiligingsmiddelen – collectief of persoonlijk – zijn dan cruciaal. Bij Mennens voeren wij de verplichte keuring uit die minimaal 1x per 12 maanden moet worden uitgevoerd. In dit blog vertel ik wat we vaak tegenkomen bij die keuringen en deel ik enkele inzichten vanuit mijn praktijkervaring.
Bij Mennens zijn we bevoegd om de keuring van collectieve en persoonlijke valbeveiligingsmiddelen uit te voeren. In dit blog ga ik in op de keuring van persoonlijke valbeveiliging, omdat aan het gebruik hiervan meer risico’s kleven dan bij collectieve middelen. Voor het gebruik van persoonlijke valbeveiligingsmiddelen is training dan ook verplicht.
Schades door verf
In onze Test & Repair-werkplaats komen met grote regelmaat persoonlijke valbeschermingsmiddelen binnen met daarop verfspatten. Valharnassen en vallijnen worden bijvoorbeeld veel gedragen door schilders. Je verwacht het misschien niet, maar verf op persoonlijke valbeveiligingsmiddelen betekent in alle gevallen: afkeur.
Dit vanwege de chemische eigenschappen van verf. Hierdoor kan de vezel/het materiaal van de valbeveiliging worden aangetast. Hierbij geldt dat we als keuringspartner geen concessies doen vanwege het hoge risico dat ontstaat áls de verf de vezel aantast. We keuren het middel dus altijd af.
Hoewel er voor sommige beroepsgroepen specifieke persoonlijke valbeveiligingsmiddelen bestaan – denk aan brandwerende/hittebestendige harnassen voor o.a. lassers – zijn die er zover ik weet niet voor beroepen waar wordt gewerkt met verf. Mijn advies: wees voorzichtig met verf als je persoonlijke valbeveiliging draagt. Controleer je uitrusting voor elk gebruik op verfspatten en gooi deze weg als er verf op zit. Je kan ook een wegwerp-overall over je harnas dragen, waarbij je gaten knipt op de plekken waar de aanhaakpunten zitten. Zo voorkom je dat er verf op het harnas komt. Voor verbindingsmiddelen zoals vallijnen en valstopblokken is dit lastiger.
Insnijding
Wat ik ook vaak zie, is insnijding van het verbindingsmiddel of van het bandmateriaal van het harnas. Insnijding kan bijvoorbeeld ontstaan als je werkt bij scherpe randen en het verbindingsmiddel daar langs schuurt. Dit wil je altijd voorkomen.
Insnijding is levensgevaarlijk. Ik vergelijk het vaak met een katoenen zakdoek. Die scheur je niet zomaar met je blote handen doormidden. Maar zit er ergens in de zakdoek een piepklein scheurtje of knipje? Dan scheur je de zakdoek zo uit elkaar.
Dit geldt net zo voor een verbindingsmiddel of valharnas. Het materiaal snijdt echt niet zomaar doormidden, maar als er schade aan de randen ontstaat zijn de risico’s groot. Daarom is het belangrijk om zowel je harnas als verbindingsmiddel voor elk gebruik te controleren (de zogenoemde ‘pre-use check’). Kijk of de stiksels nog intact zijn. Zie je beschadigingen of sneetjes? Hoe klein ook: gebruik het middel niet meer en gooi het weg – of laat het eerst keuren door een daarvoor bevoegde partij.
Valstopblokken: onzorgvuldig opgeborgen
Bij Mennens zijn we ook geaccrediteerd om namens een groot aantal fabrikanten valstopblokken te keuren. Dit is specialistisch werk, o.a. omdat er een grote variëteit aan soorten valstopblokken bestaat én omdat de valstopblokken volledig uit elkaar gehaald moeten worden voor de keuring.
Wat mij bij de keuring opvalt is dat de valstopblokken vaak vuil zijn en dat er sprake is van roestvorming aan de binnenzijde van het blok. De blokken zitten bijvoorbeeld onder het stof of zijn verweerd. De valstopblokken worden waarschijnlijk weggelegd in een industriële/stoffige ruimte of zelfs helemaal niet opgeruimd. Uit gemak worden de valstopblokken soms zelfs op het dak gelaten.
De valstopblokken worden hierdoor vuil. En roestvorming aan de binnenzijde kan de werking van een valstopblok belemmeren. Berg een valstopblok na gebruik dus altijd netjes op. In een stof- en vochtvrije omgeving.
Werking van UV-straling
Onderschat ook het gevaar van de werking van UV-straling niet. We zien vaak harnassen die volledig zijn verkleurd en aangetast door UV-straling. Ook dit betekent afkeur. Laat je persoonlijke valbeveiligingsmiddelen dus bij voorkeur niet lang buiten hangen/liggen. En leg ze ook niet zomaar achterin de kofferbak van je auto of servicebus als de zon daar (urenlang) vrij spel heeft. Bedek de middelen in elk geval met bijvoorbeeld een beschermhoes of laken. Of houd alles netjes bij elkaar in een tas.
Zorg dat je op de hoogte bent
Dit zijn zomaar enkele voorbeelden die we tegenkomen tijdens de keuring van persoonlijke valbeveiligingsmiddelen. Uiteraard is het aanbod aan middelen groot. Zorg dat je altijd goed bent geïnformeerd over de best passende oplossing én dat je bent getraind in het gebruik ervan.
Meer informatie
Lees meer inzichten over veilig werken op hoogte en in diepte in ons kennisdossier. Of neem voor meer informatie en advies contact op met een Mennens-locatie in de buurt.