Mennens vervangt hijskabels en corrigeert scheefstand bij spoorbrug Gouda


 

Mennens is al een aantal jaar betrokken bij de inspectie van de hijskabels van de spoorbrug in Gouda. Onlangs bleek hieruit dat de staalkabels de afkeurcriteria bereikt hadden. Mennens vervangt de hijskabels, tegelijk met een ander project: correctie van de scheefstand van de brug. Dit doen we in samenwerking met Movares en Strukton. Lees hoe onze monteurs een sterk staaltje precisiewerk laten zien, samen met collega’s van Safe Site - Powered by Mennens.

De Gouwespoorbrug is een brug van ongeveer 60 meter lang. In het midden daarvan zitten twee bruggen met een dubbel spoor. Deze hefbrug heeft twee vallen, die afzonderlijk op-en-neer bewegen. Aan een val zitten evenwichtskabels, korte en lange. De lange evenwichtskabels genereren meer rek dan de korte. Dat kan leiden tot scheefstand op het val. Om die scheefstand te corrigeren, moeten we de spanning in de verschillende evenwichtskabels aanpassen. Tegelijkertijd vervangen we de hijskabels, die volgens de norm de afkeurcriteria bereikt hebben.
 

Meer weten?

Benieuwd wat Mennens voor jouw organisatie kan betekenen? Of wil je meer weten over Rope Access?

De Gouwespoorbrug is een brug van ongeveer 60 meter lang. In het midden daarvan zitten twee bruggen met een dubbel spoor. Deze hefbrug heeft twee vallen, die afzonderlijk op-en-neer bewegen. Aan een val zitten evenwichtskabels, korte en lange. De lange evenwichtskabels genereren meer rek dan de korte. Dat kan leiden tot scheefstand op het val. Om die scheefstand te corrigeren, moeten we de spanning in de verschillende evenwichtskabels aanpassen. Tegelijkertijd vervangen we de hijskabels, die volgens de norm de afkeurcriteria bereikt hebben.

 

Kabels voorrekken

Als we een opdracht krijgen om kabels te maken voor een brug (of sluis), moeten die voldoen aan de RWS-norm. Hiervoor moeten de kabels voorgerekt worden: de rek moet eruit. Dat doen we vóór de plaatsing, anders kan de brug niet meer goed omhoog of omlaag doordat de kabels op termijn ongecontroleerd langer worden. 

Dat voorrekken bij Mennens op locatie gaat per vier kabels, dit is één rit. Die worden onder spanning gezet in de voorrekbank, afgemeten en gekapt. Daarna doen we nog een rit van vier kabels. Vervolgens draaien we de kabels op een tros en gaan ze op transport naar de spoorbrug in Gouda.

 

Uitdaging: contragewicht met eindverbinding

Het lastige aan deze spoorbrug in Gouda is dat aan de onderkant van het contragewicht een eindverbinding van de kabel bevestigd is. Deze locatie is met normale middelen niet te bereiken zonder in tijdnood te komen met de stremming. Deze eindverbinding op hoogte demonteren en opnieuw monteren, is een klus voor onze collega’s van Safe Site – Powered by Mennens. Zij zijn gespecialiseerd in werk op hoogte en kunnen met Rope Access-technieken bij de meest lastig bereikbare plaatsen komen.  

 

Mooi resultaat

De spoorburg ligt nu op de millimeter nauwkeurig over het water, in de lengterichting én de dwarsrichting. Door de nauwe samenwerking met projectpartners Movares en Strukton is de scheefstand in de burg hersteld. Mennens blijft doorlopend betrokken bij de inspectie en het onderhoud van de staalkabels.
 

[hubspot]