Mennens levert eerste Warp lijn ooit aan Veerpont

Mennens heeft voor de veerpont Steeds Voorwaarts in Dieren een Dynice Warp lijn geleverd. Dit is de eerste veerpont in Nederland met een Warp lijn!

De Veerpont Olburgen-Dieren, of De Veerpont Dieren-Olburgen, zoals sommigen durven zeggen, verbindt twee prachtige stukjes Nederland. Van de Veluwe naar de Achterhoek.

Werking van de veerboot
De veerboot maakt gebruik van 2 kettingen op lieren om zich in de juiste positie te brengen voor het aanmeren en in- en uitladen. Staaldraad 2 wordt gebruikt als veiligheidskabel voor het geval de ketting breekt. Staaldraad 1 wordt elk jaar vervangen. Deze draad wordt aan de oevers van de rivier getrokken tijdens laag water.

Aan vervanging toe
De Veerboot-eigenaren wilden hun onderwater ligplaats/verplaatsingstouw vervangen. Ze gebruikten een staaldraadkabel en een aramide lijn, en waren niet tevreden met het staaldraad dat ieder jaar vervangen moest worden. Het aramide lijn heeft 10 jaar gediend voordat het werd vervangen. Bij het Aramide touw was er een polyester hoes die het touw deed zweven, wat zorgde voor problemen met het passeren van schepen. 

Als oplossing is gekeken naar een lijn dat zou zinken. De perfecte oplossing werd een warp lijn met een kern van lood en aramide dragend onderdeel, en een HMPE cover.

Touwconstructie
Bij het bekijken van deze toepassing werd één ding duidelijk. Er is een sterke stroming in de rivier waardoor het touw een constante statische belasting heeft. Hierdoor is een standaard Dyneema-touw geen optie. Er zijn hier 2 touwconstructies te gebruiken: Dyneema DM20 of Technora. Uiteindelijk is voor de tweede gekozen.

Toekomstig project
In gesprek met de eigenaren van de veerpoot is besloten om in de vervolg de kettingen te vervangen door Dyince Dyneema touwen. Dit werkt prima op de lieren en zal het geluidsniveau tijdens de werking doen dalen. In de winter van 2021 bekijken we vervolgens of de kettingen voor Dyneema touwen vervangen kunnen worden.