Gekleurde labels op WINZ-platformen
Zit er een gekleurde datumsticker op een luchttakel? Dan weet je zeker dat die voor dat jaar weer goed en veilig is bevonden. Een gele tie-wrap om de staalkabel in een hijskraan? Dan komen de mannen van Mennens later dit jaar nog langs.
De monteurs van Mennens laten al 20 jaar hun gekleurde sporen achter op de WINZ-platformen. Ze keuren en inspecteren er jaarlijks alle takels en kranen volgens de wettelijke normen, en volgens de werkvoorschriften van EKH-keurmerk (Erkende Keurbedrijven Hijs- en hefmiddelen). Vaak met kunst- en vliegwerk. Is alles in orde, dan is dat met een sticker van IMO (International Maritime Organisation) in één oogopslag duidelijk.
Takels en kranen; ze zijn onmisbaar op de platformen. Ze tillen de containers aan boord die de voorraden bevatten en hijsen er de zware installaties vanaf die voor onderhoud naar wal gaan. Dankzij Mennens kan de bemanning er steeds met een gerust hart gebruik van maken. De contractor zorgt ervoor dat alle hef- en hijsmiddelen en hun onderdelen veilig en in goede staat zijn. Door ze jaarlijks te inspecteren en keuren aan de hand van een uitvoerige checklist. Waar nodig vervangen ze onderdelen of repareren ze kleine gebreken.
Certificaat
De Mennens Groep, onderdeel van Axel Johnson International Lifting Solutions, heeft vijf vestigingen in Nederland en één in België. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen, leveren, inspecteren, keuren en repareren van hijsgereedschappen, kranen, takels en valbeveiligingsmiddelen en -systemen. De monteurs die Mennens inzet voor WINZ hebben een NOGEPA-diploma en zijn EKH-gecertificeerd.
Marcel van Dam is verantwoordelijk voor het coördineren van de werkzaamheden van de monteurs die elk jaar naar de WINZ-platformen vliegen voor inspecties. Marcel: “Samen met Maarten Vrolijk van WINZ maken we elk jaar een planning voor de monteurs. Tussen januari en september vliegen ze naar de 25 platformen. Ze keuren er handtakels, luchttakels, sluitingen, hijsbanden, staalkabels en onderblokken van kranen. Bij de hijsbomen kijken de monteurs bijvoorbeeld naar versleten plekken, bij staalkabels naar breukjes, bij takels meten ze de schakels van de ketting en kijken ze de kettingen na. De bevindingen worden vastgelegd in een voor dit doel ontwikkelde serviceportal. Als materialen in orde zijn bevonden, geeft het systeem aan ze er de jaarkleur op kunnen bevestigen en wordt het certificaat voorbereid. Ook als er iets moet gebeuren voor herkeuring geven we dat aan,” vertelt hij.
Op de pijnbank
Naast de jaarlijkse visuele inspectie voor de EKH-certificering, moeten veel materialen eens in de vier jaar ook nog eens fysiek getest worden. Mennens doet dat meestal in de eigen werkplaats in Amsterdam. “Daar beproeven we bijvoorbeeld een onderblok met een bepaald gewicht als proefbelasting. Of we testen takels op de trekbank. Maar eerst halen we de producten uit elkaar en testen we de onderdelen als lagers. Vervolgens reinigen we alles grondig en worden bijvoorbeeld plaatwerkdelen nog gestraald en gespoten” legt Marcel uit. “Daarna zetten we alles weer in elkaar voor de beproeving”.
Kunst- en vliegwerk
Mennens werkt niet alleen offshore. Ten opzichte van het werken aan wal, komen de monteurs bij WINZ soms andere dingen tegen, geeft Marcel aan. “Op zee zijn materialen meer aan corrosie onderhevig. Slijtage zal dus eerder voorkomen dan aan wal. Verder zijn de omstandigheden soms uitdagend voor de monteurs. Op het kleine L6-B gasplatform bijvoorbeeld hebben we een explosievrije takel geleverd die we elke drie jaar moeten vervangen. Dat is best een uitdaging, omdat de takel aan een balk boven de zee hangt en het platform zelf maar heel klein is om het wisselwerk uit te voeren. Er is soms kunst- en vliegwerk nodig om de loopkat van de balk te krijgen.”
Bron: Blad Platform Wintershall, Mei 2019