Bewustwording creëren over veilig werken

“Als organisatie wil je iedere medewerker zo veilig mogelijk laten werken. De kans op een arbeidsongeval is namelijk groot. Als werkgever heb je de verantwoording om medewerkers gekeurde hijs- en hefmiddelen en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) aan te bieden”, vertelt Job van Velzen. Hij is servicemanager bij de Mennens-locatie in Vlaardingen. Samen met zijn collega’s helpt hij klanten om zo veilig en verantwoord mogelijk te werken met hijs- en hefmiddelen en PBM. Mennens is specialist in staalkabel, hijs- en heftechniek en veilig werken op hoogte.

Bron: Europoort Kringen, december 2023
Tekst: Marianne van de Werken

“Onze servicemonteurs voeren keuringen, inspecties, reparaties, storingen en montages uit bij klanten op locatie. Elk hijs- en hefmiddel of PBM moet minimaal eens per jaar beoordeeld worden door een deskundige”, zegt Van Velzen. “Omdat wij zijn aangesloten bij brancheorganisatie EKH én uit jarenlange ervaring kunnen putten, worden wij als die deskundige aangemerkt. We beheren een grote opdrachtenportefeuille die we jaarlijks inplannen om inspecties op locatie uit te voeren. Daar kan dan een advies uitkomen dat er iets gerepareerd of vervangen moet worden. Het kan ook zijn dat een klant het materiaal op een verkeerde manier gebruikt. Dan bieden we advies op maat. Grote reparaties of het testen van materiaal vindt in overleg met de klant plaats bij ons in de werkplaats.”

Diverse beproevingsopstellingen

Alex Schelling is de manager van de werkplaats in Vlaardingen. “De Test & Repair-afdeling keurt alles wat tussen de last en de kraan zit. Ook keuren we hier valbeveiligingsproducten en daarnaast zijn we servicecenter voor hydraulische producten. Alle producten keuren, testen en repareren we. We demonteren de producten, maken ze schoon, vervangen ze en als de controle klaar is, doen we een beproeving.” Hij wijst onderweg naar de werkplaats op een filmpje met daarin een enorme haak met een grote takel erboven. “Dat kan gaan om heel grote installaties, maar als je hier verderop in de hal kijkt, hangt daar een veel kleinere. Die keuren we ook. We halen deze helemaal uit elkaar en controleren vervolgens alles: de rem, de ketting, de haak en het hele samenstel. Aansluitend hebben we hier diverse proefopstellingen waarmee we testen wat er gebeurt als we een takel overbelasten. Als alles gecontroleerd is, kan de takel terug naar een werkplaats of naar een kraan. Als bijvoorbeeld de staaldraden ook vervangen of opnieuw ingeschoren dienen te worden, dan komen Bart en zijn team in actie.”



 

Rope Access

Als coördinator Rope Access, een dienst van het Expertisecenter van Mennens, voert Bart Schoor zijn werkzaamheden vooral klimmend en hangend in de touwen uit. In dit Expertisecenter worden trainingen gegeven gericht op veilig werken op hoogte en in diepte.  “We zijn veiligheidskundigen en komen bij klanten die een uitdaging hebben met een situatie op hoogte of in een besloten ruimte. We kunnen bijvoorbeeld schoonmaak- of inspectiewerkzaamheden uitvoeren in silo’s of op hoogte. Een tijd geleden moesten we een aantal ventilatiekanalen verwijderen boven een bezinktank van een rioolwaterzuivering. Natuurlijk kunnen we er ook voor zorgen dat we de medewerkers van de klant zelf naar een plek op hoogte krijgen, maar zij zijn het vaak niet gewend om te werken in de touwen. Vorig jaar hebben we bij de inspectie van een kraan een collega uit Groningen omhoog gehesen. Die durfde niet met zijn beide handen los te gaan hangen en dat is logisch, want hij is het niet gewend. Wij doen dan dat deel van de inspectie en communiceren met de medewerker op de grond door middel van foto’s en filmpjes. Of we maken gebruik van hulpmiddelen zoals Magnetic Rope Testing, om gebroken draden, vervormingen en corrosie op en in staalkabels te detecteren.”

Keuringen

Voor Mennens is (industriële) veiligheid altijd een belangrijk thema. Er vinden nog te veel arbeidsongevallen plaats door een val van een persoon of waarbij een persoon geraakt wordt door een vallend object. “Daarom zijn die keuringen zo belangrijk. Bepaalde schade kun je met het blote oog niet zien.” Schelling demonstreert dit door het binnenwerk van een kelderwinch te laten zien. “Dit is een soort krik die we helemaal uit elkaar hebben gehaald. En zoals je ziet, mist hier een tand. Die is eruit gebroken. Dat zie je niet als je dit niet uit elkaar haalt. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren als je dit niet geregeld laat keuren.”

Reddingsteams

Toch is het niet zo dat Mennens zich enkel bezighoudt met het preventief veiliger maken van haar klanten. In het Expertisecenter zijn trainers bezig met een training om een cursist te redden die op hoogte vastgeraakt is en niet zelfstandig kan afdalen. “Hij kan niet via zijn eigen touw naar beneden. Dan moet hij dus via een ander touw, met hulp van de trainer afdalen.” Terwijl Schoor over zijn werk vertelt, dalen de mannen samen af tot ze veilig op de grond staan. 

“We geven in het Expertisecenter en bij klanten op locatie verschillende trainingen, maar we leveren ook reddingsteams. Veel mensen in de industrie zijn afhankelijk van de brandweer. Los van de aanrijtijd, moet de brandweer op locatie inschatten wat de situatie is en daarmee gaat kostbare tijd verloren. Wij komen dan als reddingsteam specifiek voor een bepaald soort werkzaamheden naar de locatie en we zijn helemaal ingericht op de scenario’s die mogelijk kunnen voorvallen. Zo kunnen we direct ingrijpen als het nodig is en zorgen we voor een veiligere werkomgeving.”